Bokrecension - Februari 2002

Sagan om Strafoi av Robert Persson
skönlitteratur
192 sidor, ISBN: 88-900312-0-4
Bokrecensionen var nedskriven 3:e februari 2002

Sagan om Strafoi - Robert Persson I den här boken om Strafois äventyr i Sverige, får man träffa en italiensk man som är besatt av svensk natur och friluftsliv. Strafoi har alltid varit intresserad av Sverige och försöker alltid övertala sina vänner att åka med dit. I bokens början befinner sig Strafoi och hans vänner just på en sådan resa och tågluffar genom Sverige med diverse missöden.
Boken utspelar sig under 15 år i Strafois liv och man får ta del av hans äventyr och tankegångar (t.ex. vad för ideer han har med sina udda uppfinningar). Man får en klar bild av vad för person Strafoi är, dock inte lika klar bild över de andra karaktärerna i boken. Det är nog inte helt fel att anta att författaren varit förebild för huvudpersonen i boken, man anar mycket självbiografiskt.
Historien är lätt naivt skriven, men väldigt entusiastiskt skriven och rolig att läsa. Den är lite ojämnt skriven, och slutet passar inte så bra ihop med resten av boken, så jag får intrycket att den skrivets under längre tid och författarens stil har ändrats med tiden. Den var rolig att läsa, då jag aldrig läst om någon som verkar så entusaistisk över Sverige :)
Robert Persson (1956-) är själv italienare och har sedan många år regelbundet besökt Sverige för att tågluffa, tälta, åka skidor och koppla av. Han har bl.a. arbetat på kontor i Italien, som lärling på bondgård i Tyrolen och som timmerhuggare i Finland. Detta är hans första bok.

Boken kan beställas av författaren (kostar 6.5 euro, cirka 60 SEK), för mer information skicka email till författaren: birkaland@yahoo.se

Andra läsvärda böcker om resor:
Min recension av Bill Brysons Notes from a Small Island